Warning: Trying to access array offset on null in /home/wizhdsports/public_html/wp-content/themes/mercury/functions.php on line 849
Kasinoiden sponsorisopimukset urheilussa - WizHDSports

Kasinoiden sponsorisopimukset urheilussa

Urheilu ja rahapelaaminen ovat jo pitkään olleet kytköksissä toisiinsa. Viime aikoina tämä kytkös kasinoiden ja urheiluun liittyvien sponsorisopimusten välillä on noussut entistäkin näkyvämpään rooliin.

Rahapeliala on kasvanut valtavan suureksi kokonaisuudeksi samoin kuin maailmanlaajuinen urheilukin, ja kasinot ovat hiljalleen tunnistaneet potentiaalin valtavaan näkyvyyteen urheilujoukkueiden ja tapahtumien kautta. Tässä artikkelissa sukellamme syvemmälle tähän dynamiikkaan ja pohdiskelemme näiden kahden viihteenalan hyötyjä, haittoja ja mahdollisia moraalisia kysymyksiä.

Sponsorisopimusten nousu

Moni varmastikin tietää, että monessa maailman maassa vallallaan olevassa tippikulttuurissa iso osa tarjoilijoiden saamasta palkasta pohjautuu tipin määrään. Esimerkiksi Yhdysvalloissa palvelija-ammateissa olevilla on usein niin matala pohjapalkka, että ilman tippejä he eivät selviäisi päivittäisistä menoistaan ja laskuistaan. Ravintolat puolestaan pääsevät tilanteessa vähällä, sillä ne luottavat tarjoilijoidensa saavan tipin riittävän.

Hieman samanlaiseksi – joskin toki aivan eri mittakaavassa – on äitynyt urheilun ja sponsorisopimusten suhde. Aikaisempaa paljon useampi pelaaja ja joukkue saa seuranjohdon lisäksi rahaa myös sponsoreilta. Urheilijat toisin sanottuna myyvät markkinointitilaa paitoihinsa ja muihin televisiokameroille näkyviin varusteisiinsa. Mitä paremmin menestyvä seura ja mitä taitavampi pelaaja, sitä enemmän nämä sponsorisopimukset mainostajille maksavat.

Sponsorisopimuksia löytyy vaikka miltä eri aloilta. Tuotteitaan mainostavat yhtä lailla vaatemerkit, pankit, virvoitusjuomamerkit, automerkit ja – aivan oikein – kasino- ja vedonlyöntisivustot. Samaten näiden isojen mainostajien logoja näkyy myös kaukaloiden nurkissa ja monessa muussa mitä mielikuvituksellisemmassa paikassa. Katso täältä lista tämän hetken parhaista kasinoista.

Seuraavaksi tutkimme hieman sitä, mitä hyötyjä kasinot ja toisaalta urheilubrändit tästä hedelmällisestä yhteistyöstä saavat.

Kasinoiden hyödyt

Maksumiehenä toimivat kasinot eivät tietenkään laittaisi touhuun penniäkään, ellei siitä olisi niille jotakin hyötyä. Sponsorin paikka ei yleensä ole edullinen, joten älykkäiden bisnesihmisten täytyy pystyä matemaattisesti todistamaan itselleen, että sponsorisopimuksista todella kannattaa kustantaa rahaa.

Selkein yksittäinen hyöty on tietenkin oman brändin näkyvyyden kasvattaminen. Harvasta paikasta saa samanlaista näkyvyyttä kuin valtavasta urheilukilpailusta. Kadunvarsimainokset ja nopeat radio- tai televisiospotit eivät vedä vertoja sille, että kasinon logo näkyy koko kauden ajan monen pelaajan paidassa tai housuissa. Tämä ei tosin enää nykyään ole edes enää ainoa sponsoroimiskeino. Mikä parasta, urheilua katsovat erittäin monenlaiset ihmiset eri ikäluokissa, joten omaa kasinoa pystytään tekemään tunnetuksi samaan aikaan koko kansakunnalle.

Fanien innostaminen on myös tärkeä osa sponsorisopimuksia. Sen lisäksi, että kasinon nimi saadaan esille, saadaan se esille ympäristössä, jossa fanit pitävät siitä. Jos vaikkapa yhdysvaltalainen huippukoripallonpelaaja LeBron Jamesin paidassa näkyy kasinon logo, kiinnittävät miehen atleettisten taitojen ystävät tähän ilman muuta huomiota. Siinä missä tavanomaiset televisiomainokset siis saattavat vaikuttavan eräänlaiselta ärsyttävältä aivopesulta, sponsorisopimukset eivät hyppää esiin samalla tavalla ärsyttävästi.

Urheilun hyödyt

Urheiluseurat ja -järjestäjät eivät myöskään kevyin perustein ota vastaan kasinoiden yhteistyösopimuksia. Myös niiden johto koostuu poikkeuksetta asiansa osaavista liikemiehistä, jotka ottavat huomioon kaikki mahdolliset edut ja riskit.

Urheiluseurojen ja -järjestäjien kannalta selvin hyöty on taloudellinen. Seurat yksinkertaisesti saavat valtavasti rahaa myydessään mainostilaa. Mitä paremmin joukkue vieläpä menestyy, sitä enemmän tästä tilasta voidaan veloittaa. Heikosti menestyvä Ö-divarin joukkue ei voi pyytää mainoksista läheskään yhtä paljon hintaa kuin mestaruusjahdissa jatkuvasti pyörivä joukkue. Mainostajat eivät itse asiassa välttämättä edes halua logojaan yhdistettävän mihin tahansa heikkoihin pelaajiin.

Jotkut rahapelaamisen ystävät saattavat myös innostua nähdessään oman suosikkikasinonsa jonkun urheilijan tamineissa. Tämä tosin tuskin on yhtä yleistä kuin jo esittelemämme vastakkainen tilanne.

Moraaliset kysymykset

Kasinoiden ja urheiluseurojen suhde ei ole täysin ongelmaton. Kriitikoiden mielestä ei ole sopivaa, että urheilun ja rahapelaamisen yhteys on niin vahva. Siinä missä urheilu nimittäin on kauttaaltaan myönteinen asia kaikkine sosiaalisine ja terveydellisine hyötyineen, on rahapelaamisella selkeästi myös synkät puolensa. Erityisen paljon huolta on aiheuttanut ajatus siitä, että urheilun sponsorisopimukset normalisoisivat ajatusta rahapelaamisesta tai etenkin sen liiallisuudesta.

Kuten jo aiemmin totesimme, urheilua seuraavat kaikenikäiset ihmiset – myös lapset ja nuoret. Liian räikeät mainokset eivät näin ollen toki tule kuuloonkaan, vaan yleensä mainokset koostuvat lähinnä brändien nimistä eivätkä varsinaisista kehotuksista pelaamiseen.

Lopuksi

Urheilun ja rahapelaamisen suhde tuskin tulee katoamaan mihinkään. Jos jotain, niin linkki todennäköisesti vain vahvistuu samalla kun Yhdysvaltojen kaltaiset suurvaltiot vapauttavat lakejaan ja pehmentävät suhtautumistaan rahapelaamiseen.

Muistutettakoon vielä loppuun, että myös Suomessa urheilulla ja rahapelaamisella – etenkin vedonlyönnillä – on paljon yhteistä maaperää. Jopa jalkapallon kotimaisen pääliigankin nimi on meillä päin Veikkausliiga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *